Her er stedet å diskutere alt og ingenting.
+9
Liz H
Bjørn
Elin
Maria
KP
Odd Espen
Roy Fredrik
AnetteM
Gry
13 posters
Side 22 av 40
Side 22 av 40 • 1 ... 12 ... 21, 22, 23 ... 31 ... 40
Re: Her er stedet å diskutere alt og ingenting.
Stakkars dere som ikke fikk annet enn kylling. Jeg lurer litt på om det blir vaktel egg på meg til uka.
Herreli, skal si du har vært megaflink i dag, Elin! Det fårn si, ble nesten sliten av å lese alt du har fått gjort jeg. Lo høyt av linjen om at du tvang undulaten til å spise harrisons. Og i den farten du må ha gjort det da! Blir som den sketsjen på tv på lillejulaften om hun husmoren som ikke får vært med å feire jul fordi hun har så mye å gjøre. Alt går veldig fort!!!
Hihi, annette, ser for meg deg og Ole Sigurd på let etter melke i karene.
Hihi, annette, ser for meg deg og Ole Sigurd på let etter melke i karene.
AnetteM skrev:Hvor i alle dager fikk du fatt på fiske sperm, Roy?
Den er inni fisken den. Som Gry sier blir det kalt melke. Ikke mange som spiser det lenger, etter de fant ut hva det var.
Jeg vet hva det er, lurer mer på hvor du fikk fatt i det - lagrer fisken det inni seg slik som de lagrer rogn?
Har de store lagre med melke, klare til å spises? De fleste dyr har jo ikke så store lagre med sperm når de slaktes at det er aktuelt å spise det? Eller???
Eller måtte dere tråle vannene etter det?
Har de store lagre med melke, klare til å spises? De fleste dyr har jo ikke så store lagre med sperm når de slaktes at det er aktuelt å spise det? Eller???
Eller måtte dere tråle vannene etter det?
AnetteM- Steingal pjattoman.
-
Antall Innlegg : 617
Jobb/hobbier : Eier/daglig leder i barnehage. Spiller innebandy. Sitter på hest en sjelden gang.
Humor : Ja
Registration date : 16.03.2008
Er det ikke slik at man i fiskens gyteperioder kan klemme/stryke på hanfisken og få ut gørra? Derav navnet melke??
Stryking
I løpet av seinsommeren blir laksen som skal brukes i avl (formering) overført fra merder i havet til kar på land der den får gå i ferskvann før stryking. Den fisken som blir valgt ut til å brukes under stryking kalles stamfisk. Stamfisken blir valgt ut på bakgrunn av viktige egenskaper som vekst, fett; farge, kjønnsmodning og sykdomsresistens. Å stryke fisk betyr å ta rogn og melke fra fisken. Dette kan gjøres ved å stryke langs buken på fisken eller å åpne fisken helt. Fra en laks på 5 kg kan en få ca. 9000 rognkorn. Strykinga må foregå når fisken er kjønnsmoden og rogn og melke ferdig utvikla. Det meste av strykinga foregår i oktober.
Stryking
I løpet av seinsommeren blir laksen som skal brukes i avl (formering) overført fra merder i havet til kar på land der den får gå i ferskvann før stryking. Den fisken som blir valgt ut til å brukes under stryking kalles stamfisk. Stamfisken blir valgt ut på bakgrunn av viktige egenskaper som vekst, fett; farge, kjønnsmodning og sykdomsresistens. Å stryke fisk betyr å ta rogn og melke fra fisken. Dette kan gjøres ved å stryke langs buken på fisken eller å åpne fisken helt. Fra en laks på 5 kg kan en få ca. 9000 rognkorn. Strykinga må foregå når fisken er kjønnsmoden og rogn og melke ferdig utvikla. Det meste av strykinga foregår i oktober.
Husker bestemor og bestefar hadde melke sammen med rogn når de hadde torsk til middag. Jo, tror det var torsk. Visste ikke hva det var da, men jeg har nok spist fiskesperm jeg og....
Jaha - så for å få melke må du altså.. ehem.. melke hannfisken? Interesann hobby..
Men rogn er godt:)
Men rogn er godt:)
-
Jobb/hobbier : Eier/daglig leder i barnehage. Spiller innebandy. Sitter på hest en sjelden gang.
Det eneste som kommer fra havet som smaker godt er hval, alt annet smaker vondt og bør fiskes opp tillbredes og kastes.
Neida, nesten alt fra havet smaker godt. Spesielt shushi! Og kamskjell, og kreps, og hummer, og krabbe, og reker og blåskjell og... nesten alt! I barnehagen hadde vi til og med en som elsket å maule rå tang!
-
Siden jeg nå engang nevnte vaktel først her inne. Se hva jeg har fått:
Den var skjønn! Er det en kylling enda?
-
Den er ikke voksen, men Arne viste ikke akkurat hvor gammel den er.
ÅÅÅ dakkars baby/tenåringen kanskje jeg må ta den opp å la den sove på puta?
sammen med to hunder og tre katter..
sammen med to hunder og tre katter..
Det tror jeg er det aller beste...
Jeg skal legge meg på puta selv nå forresten. Natt, natt.
Jeg skal legge meg på puta selv nå forresten. Natt, natt.
Så fin vaktel du har fått deg Elin
Nå er jeg nede i syden igjen. Phu, det er slitsomt å reise! Jeg får helt vondt i rompa av å sitte på fly så lenge!
Nå er jeg nede i syden igjen. Phu, det er slitsomt å reise! Jeg får helt vondt i rompa av å sitte på fly så lenge!
Og hvilken data endte du opp men Espen? Når skal du hjem igjen nå?
Pappa's nye vel Litt bortskjemt må jeg være hehe...
Nå skal jeg hjem igjen 4.april! Mormor og besta kommer ned hit om 3 uker eller no da, da skal de være her i 3 uker. Så kommer mamma ned en av de ukene
Nå skal jeg hjem igjen 4.april! Mormor og besta kommer ned hit om 3 uker eller no da, da skal de være her i 3 uker. Så kommer mamma ned en av de ukene
Ja skal si det skjer saker og ting på trivelige sørlandet....
Jeg kjenner to som bor der - det er ekkelt. Håper og tror dette ikke har noe med de å gjøre.
Elin - om tilbudet ditt om lakrisdama står ved lag vil jeg gjerne slå til - for gjett hvem som dukket opp i dag? Hannen! Han kom svømmende så elegant og stille. Har ikke sett han siden den lille ulykken med åpne dører, og var sikker på han var død. Men der var han. Fine lakrismannen!
Elin - om tilbudet ditt om lakrisdama står ved lag vil jeg gjerne slå til - for gjett hvem som dukket opp i dag? Hannen! Han kom svømmende så elegant og stille. Har ikke sett han siden den lille ulykken med åpne dører, og var sikker på han var død. Men der var han. Fine lakrismannen!
-
Du vet nok veldig godt hvem han som skjøt er(var) Ole S kjente han nok før.
Huff trist.
Huff trist.
Nå ligger jeg her og er ganske dårlig. Jeg holder på å spy, så jeg sitter og svelger hele tiden for å ikke spy. Jeg har ikke lyst til å spy, for det orker jeg bare ikke, det syns jeg er så ekkelt, at jeg bare går å legger meg nå! Jeg hører på Enya, og ser på bilder. Dette tok jeg mens jeg var hjemme i Jula. Jeg syns det var et fint bilde, og viser hvor ille Rosso og Pus har det, de må dele sakkosek til å med!
Side 22 av 40 • 1 ... 12 ... 21, 22, 23 ... 31 ... 40
Side 22 av 40