Pjatten
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Da vi lånte Robbie.

5 posters

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Go down

Da vi lånte Robbie. - Page 2 Empty Re: Da vi lånte Robbie.

Poste by Maria Man 16 Jun - 15:19

Gry skrev:
Maria skrev:Når.. ehh.. når jeg har klart å mote meg opp til å nappe fjær.. Til england, og tror det koster rundt 250kr..
Hva? 250 kroner? også er det så få som gjør det? Jeg trodde det lå på rundt 1500 jeg. Du får si i fra når du har mannet deg opp, så ser jeg hva jeg gjør. Det kommer ikke på tale å nappe han nå på en lang stund uansett. Han skal først bli helt trygg her og vel så det, så du trenger ikke stresse Very Happy .

jeg stresser ikke.. Laughing
men ja.. Ganske enige at du bør vente med å flå fuglen.. :p Oki, er bare en 4-5 fjær som trengs tror jeg..

Trodde også det var supert dyrt, men var oppdretteren til Alex som sa prisen.. Han hadde testet et par.. Tok vist noen uker da.. Men når man først har ventet noen mnd, for å sende, så kan man vente på å få vite det og..
Maria
Maria
Pjatten overlever ikke uten meg.

Female
Antall Innlegg : 1637
Registration date : 03.02.2008

http://mariaszoo.page.tl/

Til Toppen Go down

Poste by Maria Man 16 Jun - 15:22

Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Man 16 Jun - 23:51

Hei igjen...jeg sovna i går jeg, før jeg fikk se at du spurte meg ang Robbie.... Robbie er ikke vant med å ha det noe mer mørkt en hva det blir med lys av og sånn, har aldri hatt noe over buret hans.... og han har sovet selv om jeg har hatt tv'n på....og som sagt, noen ganger har han blitt med meg på soverrommet også, da er han fornøyd....lekte og herjet litt med hundene i sengen, "løp" rundt og inspiserte ting før han kom opp til hodet mitt....skjærte nebb...og sovnet.... Noen ganger sover han lenge og noen ganger settet skravla i gang i 6 tiden, men hvis han ikke får svar, pleier han å gi seg...

Hvis det hadde holdt med en fjær, så kunne du vært heldig at han slapp den selv. Noen ganger når han har sluppet den eller de sorte fjærene på den vingen som mangler de, så er det en bloddråpe der ....uff nappe...høres vondt ut!...men man blir jo nysgjerrig, skjønner den...
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female
Antall Innlegg : 41
Jobb/hobbier : Jobb: Document Controller / Hobby: Photography
Registration date : 16.06.2008

http://www.hundefotograf.com

Til Toppen Go down

Poste by Maria Tir 17 Jun - 3:46

Robbies: Ja, jeg syntes også det høres noe ubehagelig ut.. men det er vist ikke noe særlig traumatisk for fuglen.. For mest korrekt svar bør fjærene også være ny plukket av fuglen... Fra brystet eller ryggen, og ikke fra vingene. Fjærene vokser ut igjen etter 4-6 uker.. Og å oppleve at fuglen vil plukke seg etter på er ikke noe bekymre seg for, for det er en nevrotisk "tilstand"..

Jeg vil no si at å plukke 5-6 fjær fra brystet høres bedre ut enn sprøyte for å legge fuglen i narkose og deretter dytte et kamera opp i åpningen bak..
Hvor vondt det er for fuglen å få nappet noen fjær, er det jo ingen som kan si noe om.. Men jeg tror den evt. smerten går over ganske raskt..
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Tir 17 Jun - 14:00

ja tatt i betraktning alternativene så hørtes jo ikke fjær plukking verst ut....
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Tir 17 Jun - 14:04

Nei, det er kanskje det minst stressende. Å reise inn til Oslo bare for en rektal undersøkelse høres ikke særlig greit ut for en liten dun-ball. Rolling Eyes
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female
Antall Innlegg : 3587
Jobb/hobbier : Sykepleier som liker Akvarier, fotografering, data.
Humor : Ironisk, tørr, totalt håpløs
Registration date : 02.02.2008

https://pjatten.forumakers.com

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Ons 18 Jun - 6:21

...og det går fremdeles helt supert med Robbie-gutten min? Noen fremskritt idag? (jeg har helt til nå klart å holde meg unna sms og email til deg...men klarte ikke lengre nå...hehe)
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Ons 18 Jun - 8:09

Her går det supert! Jeg har vært på jobb i dag, men da jeg kom hjem så tok jeg mot til meg, og tok begge ut av burene sine samtidig. Den enser hverandre ikke, og har sittet på hvert sitt bur, rett ved siden av hverandre lenge nå! Jeg tok akkurat James med meg bort i stolen jeg sitter i nå, for jeg vil ikke at de står så tett, uten at jeg er rett ved siden av dem.

Jeg og Arne snakket sammen i går kveld om Robbie sin midlertidige bolig, og ingen av oss har samvittighet til å la han bo i det runde buret, så nå blir det til at vi bestiller et større et, men flatt tak og åpning, slik at han kan gå lettere på toppen av buret når han er ute. Vet ikke om jeg har skrevet til de andre at han ikke kan fly. Han mangler noen fjær på den ene vingen (mulig feilklippet av en guttunge på 19 som han har bodd en kort tid hos, det er altså IKKE robbies som har gjort dette), samt at han har dårlig ballanse har jeg funnet ut, derfor litt ekstra tilrettelegging for han Very Happy Ellers har Arne bestilt stand til de i dag, så det skjer stadig noe i heimen Very Happy Jeg fikk også bestilt enda flere gode treleker til dem i går, så om noen dager er det bytte av leker igjen. Jeg har det med å bytte leker ofte, slik at det stadig er nye utfordringer i burene.
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Ons 18 Jun - 9:00

så gøy!! åh nå ble jeg lettet...tenkte hmm..ingen sms, ingen mail, ingen oppdatering på nettet...phu, det var godt å se...

Dårlig balanse?? hvordan da? Han har ramlet fra buret hans her hjemme et par ganger, men det er fordi han er litt klønete..altså sitter heeeelt på kanten og "biter negler"...eller renser nebbet med foten eller noe sånt...og han er ikke noe flink til å holde seg hardt fast når han sitter på skuldra,hehe..så jeg gikk som regel i slow motion til å begynne med...

Så bra at han får seg et bedre bur..og nye leker....det er 2 leker han har forgudet hos meg, og det ene er de bjellene som han fikk med...han dytter i de, biter i de, putter hodet under de..liker å lage litt lyd med de for å si det sånn... og så er den gule "treasure-boxen"...ikke den kisten som han fikk med, den har han ikke skjønt helt enda tror jeg...men den som fremdeles er i ferieburet, som jeg skal ta med når vi besøker ham... du har sikkert sett den boka jeg la med...clicker training for parrots...hehe..jeg kom aldri så langt med det prosjektet...hundene i hus hadde så vidt begynt med litt klikker trening..så det ble full forvirring...
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Ons 18 Jun - 9:40

Det er den dårlige styrken i føttene, og det at han hele tiden slår ut med vingene når han sitter på handen eller skulderen jeg mener med dårlig ballanse. Han er kjempe mye saktere enn James i alle bevegelser, og det at han ikke har så mye styrke i føttene bekymrer meg litt. Fugleføtter er jo laget slik at jo mer en fugl gjør uten å tenke seg om( f.eks sitter på en pinne) jo mer strammer klørne rundt pinnen. Han sitter masse på en fot, og først tenkte jeg at han bare slappet av, men jeg er nesten litt redd for at han har vondt i føttene? De er annerledes enn James føtter, liksom litt tynnere, men alikevel mer klumpete på et vis, helst rundt anklene. Huff, jeg bekymrer meg sikkert uten grunn, men det er så stor forskjell i kreftene på fuglene at jeg ikke kan la være å legge merke til det heller. Jeg tenker gikt jeg, men jeg krisemaksimerer sikkert altså Embarassed
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Ons 18 Jun - 14:42

hm...på meg satt han gjerne midt på armen min, og sov..på en fot....og det var vel i hmm..mars eller noe at jeg var til dyrlegen og sjekket ham...hun tok ikke noen prøver av ham, men sjekket liksom hele fuglen og mente at han var frisk og rask... Noen ganger eller ganske ofte egentlig, satt han på toppen av buret, holdt seg fast i gitter-stengene og "fløy" uten å fly...akkurat som han trente eller øvde...
jeg får også lov å ta og plukke og pelle alt jeg vil på føttene hans...tenkte kanskje jeg ikke hadde fått lov til det hvis det var vondt...håper jo virkelig ikke det er noe galt med ham...tror ikke det er det altså...
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Maria Ons 18 Jun - 14:48

Det at dem sitter på en fot er jo en ting dem gjør når de slapper av.. Men kan jo være en måte å slippe å belaste foten også.. Det er vel nesten umulig å si.. Men det kan jo rett å slett bare være at Robbie er sånn.. At de er forskjellige.. Alex er heller ikke så kraftig i klypa egentlig.. men nå har jeg jo ikke så mye å sammenligne med da..
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Ons 18 Jun - 15:03

Ja, det er vel det at de er forskjellige, og jeg har jo bare James og samenligne med. Godt å høre at vetèn mente han var frisk og rask. Jeg blir så urolig når noe ikke er akkurat som jeg er kjent med, men det er sikkert bare dumt av meg. Jeg skal forsøke å slappe av. Vi tar dem med til dyrlegen begge to på nyåret. Jeg vil ha en sjekk i året på dem, bare for å være på den sikre siden. I morgen må jeg huske å bestille birdlamp dersom de er tomme i butikken. Har enda ikke fått kjøpt det Rolling Eyes

Sist endret av Gry den Ons 18 Jun - 15:19, endret 1 gang
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Ons 18 Jun - 15:18

I kveld har begge guttene vært ute samtidig! De satt på hver sin side av Arne, bak på ryggen av sofaen. Så satt de bak meg på stolen, men da ble det litt for nær hverandre, så Robbie hakket etter James. Da måtte James tøffe seg tilbake og fløy litt opp i luften, og stakkars Robbie kvakk veldig og hoppet dit han synes det er tryggest, ned på gulvet Very Happy Da forsto ikke James mye, for han er aldri der nede. Så satt vi Robbie i det store buret, for vi har rett og slett ikke hjerte til å ha han i det runde en natt til, og da måtte James klatre rundt på buret og kjefte, godsnakke og le, for å få oppmerksomhet av han. Når han kom litt for nær Robbie (James forsøkte å kletre så nær han så mulig fra utsiden av buret), laget Robbie en lyd som hørtes ut som en liten sint hund som knurret Very Happy
Nå er James i det runde buret, han har teppe på, for han vil helst ha det mørkt om natten, og Robbie begynner å bli tryggere tydeligvis, for nå hører vi stadig nye lyder og ett og annet ord fra han når han sitter der og halvsover. Han er så søt!

Dette var kveldens oppdatering fra James, Robbie og Gry. Ha en god natt alle sammen! Pjattes nok litt i morgen formiddag, for jeg begynner ikke på jobb før 14.45. Stor klem!
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Tor 19 Jun - 5:15

I formiddag har de vørt i samme bur Very Happy Dvs, de er det fremdeles. Jeg har latt det store buret være åpent i toppen, og James går ut og inn av det, for å spise. Han er kjempe interessert i Robbie, og vil gjerne helt bort til han, men da skriker Robbie akkurat som en Ara, og bruser og flakser, så han trekker seg snart bort igjen Laughing james leser Robbie veldig bra, så det blir ikke annet enn litt hakke-bevegelser mot Robbie når Robbie skriker som værst, men Robbie har litt mer problemer med å lese james, så selv om James er veldig forsiktig, trekker seg tilbake og ikke viser noe som helst truende adferd, så hakker han etter james så fort han er nærmere enn 50 cm. Bare det er såpass mellomrom mellom dem er det greit, og da blåser ikke Robbie seg opp i det hele tatt, men sitter bare å kikker på James. Jeg setter selvfølgelig james i det andre buret når jeg går på jobb. Det er kun under oppsyn jeg lar burene være åpne.
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Fre 20 Jun - 2:58

wow, i samme bur allerede!! Very Happy dette går vel nesten over all forventning?.... så bra at det ser ut som de kan bli buddies... sunny
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Fre 20 Jun - 16:08

Mye har skjedd i løpet av denne dagen. James er nå singel-fugl igjen, og Robbie er flyttet tilbake til Robbies Crying or Very sad Jeg har hele tiden håpet at Robbie skulle tø opp her, og bli en livlig, leken og bråkete fugl, men han satt bare stille i buret, og beveget seg bare når han skulle spise. Det samme skjedde da jeg tok han ut av buret, han ble sittende på helt samme plassen helt til jeg flyttet han til et annet sted. Han virket rett og slett deperimert Crying or Very sad Jeg er redd james er en helt annen, litt røffere type enn det Robbie er, og da Robbie heller ikke kunne fly, så følte han seg nok truet, og hjelpesløs når James kom nær han. Etter å ha snakket med Arne om dette i går, kom vi til enighet om at Robbie kanskje er en fugl som vil ha det best der han opprinnelig er trygg, og at James nok trenger noen som er litt tøffere å bryne seg på. For at ikke Robbie skulle få noe problemer psykisk av denne flyttingen, så tok jeg altså kontakt med Robbies og lurte på hva hun mente om dette. Hun var selvfølgelig heller ikke villig til å sitte å se på at Robbie var trist, så hun tilbød seg å hente han allerede i kveld. Nå er altså robbie der hvor han nok har det best, og vi får fortsette søket etter en egnet samboer til James. Vi vil nå konsentrere oss om en fugl som kan fly, og som er av en litt tøffere type enn snille, forsiktige Robbie. Kanskje en skikkelig bitch hadde vært noe? Vel, selv om dette er trist, så er jeg glad for å vite at Robbie nå er kjempe fornøyd. Han hadde tøffet seg skikkelig når han kom hjem i buret sitt, og kastet leker rundt i buret, og vært ordentlig sjef igjen Smile
Sukk, da avslutter jeg denne tråden, og fortsetter på James sin. Forhåpentligvis vil det om en stund dukke opp en Jaco til hos oss, for vi så tydelig at James hadde veldig lyst til å ha kontakt med Robbie.
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Lør 21 Jun - 1:59

ja nå er Robbie tilbake, antakelig der han hører hjemme.. .. jeg har den tro at alt skjer av en grunn... Nå har vi prøvd det å sette Robbie sammen med en gutt på samme alder, og det fungerte ikke for Robbie sin del... Så nå slipper jeg å gå å gruble på om jeg skal skaffe meg en voksen fugl igjen... Robbie forblir hos meg til den dagen jeg må på gamle hjem, da håper jeg at jeg har fått meg en nevø eller niese som har "arvet" mitt forkjærlighet for alle dyr, som kan arve Robbie.

hvis Robbie noen gang får en venn, så tror jeg rett og slett jeg først skal få kjønnstestet ham, og så kjøpe en unge av motsatt kjønn... Robbie er bare verdens snilleste og sikkert roligeste papegøye, rett og slett bare en stoooor kosegris...og det må han få lov å fortsette å være...
Åh, så deilig å ha ham tilbake....

Det første han gjorde da vi kom inn i stua, var å gjøre seg veeeldig lang, der han satt på fingeren min...og nærmest kikket seg rundt og rundt som om han tenkte : Ahhh, her har jeg vært før!!!...og så fikk han øye på buret sitt...og begynte å leeeene seg..akkurat som : kom igjen da, ta meg diiiit..... Og inni buret, og røske og dra og hive rundt på alt som hang der av leker...hehe....gøy å se at han ble glad for å komme hjem igjen.

Takk til Arne og Gry, som gjorde sitt beste for at Robbie skulle få en kompis, og tusen tusen tusen takk for "avskjedsgaven"...det var jo bare helt supert!! Very Happy
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Lør 21 Jun - 3:16

Som jeg så i går, tusen takkk for oppdatering, håper du legger inn noen ord i dag også, og forteller hvordan han er i dag. Jeg renset buret i dag, og oppdaget små dun på bunnen. Jeg tror nesten han har plukket seg litt, og da viste jeg at "vi har gjort det rette". Han har tydeligvis vært stresset. Jeg er også et menneske som tror alt har en grunn, jeg tror ikke på tilfeldigheter, og jeg tror din plan om å skaffe en unge av motsatt kjønn er en kjempe god ide! Da får han være med på hele utviklingen, og da er det han som er litt sjef i eget bur. Det var veldig kos å bli kjent med Robbie, og så har jeg jo fått kontakt med deg også, enda en dyregal person på pjatten! Om du ser deg litt rundt på forum vil du se at det ligger en tråd om kameraer her inne, vi har alle fått nye kameraer, men lurer vel på det meste de fleste av oss, så her kan du sikkert gi oss +masse hjelp om du orker Smile ha en god helg!
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Maria Lør 21 Jun - 3:53

Jeg håper også du bllir her Robbies! Så vi får følge med robbie. Alltid kos å ha litt flere grå å følge med! Very Happy
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Robbies Lør 21 Jun - 4:12

jepp, jeg har lyst å bli her inne jeg også, og oppdaterer om robbie... virker som kjempekoselige mennesker her inne Very Happy

Robbie er seg selv lik her han.... Han "sov" til ca 9.30 idag....så hentet jeg ham inn i senga...der vi lå og slappet av..mens hundene lekte og herjet... har en 7år gammel hund og en 5mnd gammel hund...så her er det liv 24-7! Laughing
Nå har jeg og Robbie sittet foran pc'n og sett på youtube filmer av skravlende og dansende papegøyer... og han sitter på skuldra og ler ..hehe...

Noen som vet hvordan man lærer en grå jaco til å si nye ting? Må det gjentas og gjentas, eller velger de bare selv hva som er gøy å si?...
Det Robbie kan si kunne han stort sett fra før av...det eneste som er nytt er : "God naaatt", "va' du dær?" og "Du ekke go!" (skikkelig kristiansandsk...selv om han egentlig er fra Stavanger...)
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Lør 21 Jun - 5:05

Så godt å høre at han er seg selv!!!
Her i huset gjentar vi ingenting, så James plukker opp det han vil. Noen (lyder spesielt) har han gjentatt etter å ha hørt dem en eneste gang! Ord trenger han litt lenger tid med, men plutselig sier han ting helt tydelig, som han ikke har sagt før. Her om dagen sa han "sov godt" noe vi ikke har hørt tidligere.

Han har et utrolig vokabular, så vi holder på å le oss i hjel av han for det meste, mens andre ganger har vi mest lyst til å be han tie stille. Det er liksom ikke det helt store å se en skummel, eller trist film med: hallo, kom da, kom kom, hei du, du er sexy, karo! Nei! James, huiii! gå å legg deg, god jul, god morgen, hæ!? osv, i bakgrunnen. man mister litt av stemningen for å si det sånn. "Hæ" har han også akkurat begynt å si.

Jeg tror alikevel det er viktig å snakke masse med dem for å få dem til å si nye ting. Her snakker vi med James hele døgnet, og jeg gjentar ikke det han sier, men svarer han, og stiller han spørsmål, og har en ordentlig samtale med han Very Happy
Noen ganger klaffer svarene så godt med det jeg spør han om. I går så holdt han på å klatre i gardinen, noe han ikke får lov til. Da sier jeg; hva holder du på med James? "hæ" svarte han, "holder du på å klatre i gardinen spurte jeg. "ja" sa han, men er det lov da spurte jeg videre, da kom det raskt; "nei" Very Happy . Hehe, man kan ikke klare å bli sint selv om gardinenen blir fulle av små hull etter klør da Very Happy
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Maria Lør 21 Jun - 6:12

haha.. hold i gardinen ja.. minte meg på når alex var klegg på plaan tygde på dem gjennom gardinen.. Så ikke noe med at det ble et hull, men den ble jo grønn og.. Ikke at jeg lot han tygge på den, men han var som en hauk bort for å tygge med en gang.. :p

Ang. samtaler, så tror jeg at jacoer kan forstå bestydningen av ord.. Så skal ikke se bort i fra at James skjønner noe av det du spør om.. :p
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Lør 21 Jun - 7:56

Han forstår i alle fall "gå inn å spis litt mat". Når han har vært litt for lenge ute av buret, og har glemt å spise så sier jeg det, og som regel går han da rett inn i matskålen. Nå har jeg lagt inn et innlegg på generell papegøyeprat, og dette kan bli spennende.... bounce
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female

Til Toppen Go down

Da vi lånte Robbie. - Page 2 Empty fant en søt film av Robbie...

Poste by Robbies Lør 21 Jun - 11:46

Da vi lånte Robbie. - Page 2 Th_robbieMVI_0406
Robbies
Robbies
Nybegynner
Nybegynner

Female

Til Toppen Go down

Poste by Sponsored content

Sponsored content

Til Toppen Go down

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Til Toppen

- Similar topics