Pjatten
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Enya og løpetid.

3 posters

Go down

Enya og løpetid. Empty Enya og løpetid.

Poste by Gry Fre 8 Aug - 15:36

Holder på å bli gal jeg. Enya har løpetid to ganger i året. Det har hun hatt siden hun var rundt 9 måneder, eller rundt der. Så fort som tiden går så synes jeg hun løper hele tiden jeg. Vet det finnes sprøyter mot dette, noen som har forsøkt det på sin hund?
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female
Antall Innlegg : 3587
Age : 54
Bosted : Risør
Jobb/hobbier : Sykepleier som liker Akvarier, fotografering, data.
Humor : Ironisk, tørr, totalt håpløs
Registration date : 02.02.2008

https://pjatten.forumakers.com

Til Toppen Go down

Enya og løpetid. Empty Re: Enya og løpetid.

Poste by Liz H Lør 9 Aug - 7:56

Har du tenkt å avle på henne senere? Da kan evt p-sprøyte for bikkjer være et alternativ, men hvis ikke bør du satse på sterilisering istedet.

Sitat fra ett av mange veterinærsvar på canis.no om emnet:
Hormonsprøyter som utsetter løpetid hos tisper har vist seg å gi en økt risiko for både svulster i pattene og livmorbetennelse. Vi anbefaler derfor ikke bruk av disse sprøytene for permanent utsettelse av løpetid på tisper lenger. Jeg synes du skal få hunden din sterilisert. Et slikt inngrep innebærer fjerning av livmor og eggstokker.


Tispa vår, Arielle ble sterilisert i fjor, og dette har fungert meget godt for vår del. Hun er mindre humørsjuk og hannhunden vår blir ikke lenger drevet til vanvidd tre (!) ganger i året.
Operasjonen gikk veldig greit, og Arielle var veldig kjapt i god gammel form etter operasjonen.
Liz H
Liz H
Viderekommen pjatter
Viderekommen pjatter

Antall Innlegg : 268
Registration date : 03.03.2008

Til Toppen Go down

Enya og løpetid. Empty Re: Enya og løpetid.

Poste by Elin Lør 9 Aug - 11:17

Har ikke prøvd noe annet enn å leve med løpetiden...

Få jeg spørre hvor mye en slik sterilisering koster? Kutter man da bare eggstokkene eller fjernes livmoren og hele pakken? Vet at det er forskjell på sterilisering og kastrering på hokatter. Sterilisering har de fremdeles livmora i behold, kastrering ikke.
Elin
Elin
Moderator
Moderator

Female
Antall Innlegg : 1985
Age : 46
Bosted : Pendler mellom stua og akvariekjelleren min
Humor : Ja noen ganger bobler det til og med over
Registration date : 03.02.2008

http://www.elinszoo.com

Til Toppen Go down

Enya og løpetid. Empty Re: Enya og løpetid.

Poste by Gry Lør 9 Aug - 12:04

Jeg har ikke helt bestemt med for om jeg vil avle på henne, eller ei, så jeg kan ikke gå for sterilisering enda i alle fall. Huff, høres litt skummelt ut med den sprøyten også Embarassed Nei, jeg får tenke litt på det tror jeg, men tusen takk for svar alle tre.
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female
Antall Innlegg : 3587
Age : 54
Bosted : Risør
Jobb/hobbier : Sykepleier som liker Akvarier, fotografering, data.
Humor : Ironisk, tørr, totalt håpløs
Registration date : 02.02.2008

https://pjatten.forumakers.com

Til Toppen Go down

Enya og løpetid. Empty Re: Enya og løpetid.

Poste by Liz H Lør 9 Aug - 12:48

Arielle er kastrert, om man skal være presis i terminologien - hun fikk fjernet livmor og eggstokker, og ble utskrevet fra dyreklinikken samme dag.
Dagen etter operasjonen så hun ut til å ha nytte av smertestillende, andre postoperative dag virket det som effekten av dopet plaget henne mer enn smerter, så tredje dagen vi hadde fått med medisiner til, kuttet vi ut. Å holde henne i ro den første uken var vel den største utfordringen på det hele Wink

(I alle fall når vi ser bort fra mine bekymrede hønemorfakter på dyreklinikken What a Face )

Prisen er vel noe variabel fra veterinær til veterinær. Jeg tror prisen var 4800 hos vår veterinær.
Liz H
Liz H
Viderekommen pjatter
Viderekommen pjatter

Antall Innlegg : 268
Registration date : 03.03.2008

Til Toppen Go down

Enya og løpetid. Empty Re: Enya og løpetid.

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet