Pjatten
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Ønsker å skafe jacko i framtida

3 posters

Go down

Ønsker å skafe jacko i framtida Empty Ønsker å skafe jacko i framtida

Poste by Liz H Lør 14 Feb - 16:22

Hva skal man se etter når det dukker opp annonser for grå jacko? Hva skal man spørre om, hva skal man være obs på og unngå osv....? Tar gjerne i mot noen tips jeg, for jeg har ikke lyst til at min første fugl skal være en super-problemfugl heller.

Eksempel på annonse på nett: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=1618027 Vet liksom ikke i hvilken ende jeg skulle begynt engang jeg, om jeg skulle forhøre meg om denne fuglen...
Liz H
Liz H
Viderekommen pjatter
Viderekommen pjatter

Antall Innlegg : 268
Registration date : 03.03.2008

Til Toppen Go down

Ønsker å skafe jacko i framtida Empty Re: Ønsker å skafe jacko i framtida

Poste by Gry Søn 15 Feb - 8:38

Som regel så selges voksne fugler fordi at de har kommet i "puberteten", altså blitt kjønnsmoden, og da kommer det litt problemer med på kjøpet. En hannfugl kan for eksempel begynne å bite etter mannen i huset, men legge sin elsk på damen, og motsatt med hofugler.
Så er det lydnivået da. Dersom en papegøye ikke blir inkludert i familien, tatt ut mesteparten av dagen når det er folk i huset, eller ikke får nye, spennende ting å bruke hodet på i løpet av en periode, ja da vil den stå å "rope" på dere til dere reagerer, noe som i lengden kan bli veldig slitsomt. Det er jo som med andre ting det å skaffe seg en fugl, det er spennende i begynnelsen, og fuglen får masse oppmerksomhet, men etter en stund når det ikke er så nytt lenger, ja da er det lett å bli litt slapp med å inkludere fuglen, og gi den utfordringer, og da blir de lett sett på som problemfugler fordi de kjeder seg og er ensomme, og da begynner å skrike for å få oppmerksomhet.
Dersom du finner en annonse, hvor eieren bare skriver positive ting om fuglen, ja da ville jeg vært mistenksom. Be om unotene fuglen har, la dem forstå at du vet at fugler er "vrange" dyr innimellom og si at du vil høre hva slags unoter netopp den fuglen har, for det har den.... hehe.
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female
Antall Innlegg : 3587
Age : 54
Bosted : Risør
Jobb/hobbier : Sykepleier som liker Akvarier, fotografering, data.
Humor : Ironisk, tørr, totalt håpløs
Registration date : 02.02.2008

https://pjatten.forumakers.com

Til Toppen Go down

Ønsker å skafe jacko i framtida Empty Re: Ønsker å skafe jacko i framtida

Poste by Liz H Søn 15 Feb - 9:13

Takk for tanker og tips Gry Smile

Er det spesielle unoter som er vanskeligere å avlære igjen og som man skal være på vakt overfor da?
Liz H
Liz H
Viderekommen pjatter
Viderekommen pjatter

Antall Innlegg : 268
Registration date : 03.03.2008

Til Toppen Go down

Ønsker å skafe jacko i framtida Empty Re: Ønsker å skafe jacko i framtida

Poste by Gry Søn 15 Feb - 13:24

Hunnfugler har en lei tendens til å gnage.... vet ikke om dette er så lett å venne dem av med, men dersom de har tilgang til treleker, pinner og slikt i buret, så kanskje man kan unngå de aller verste ramponeringene av møbler og slikt... ellers gjelder det å være konsekvent. Dette er intelligente fugler, men de er trassige. Du kan sammenligne dem med terriere Very Happy så du må ikke gi deg for å si det slik. Når de gjør noe galt så vet de det selv, men vil stadig teste grensene.
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female
Antall Innlegg : 3587
Age : 54
Bosted : Risør
Jobb/hobbier : Sykepleier som liker Akvarier, fotografering, data.
Humor : Ironisk, tørr, totalt håpløs
Registration date : 02.02.2008

https://pjatten.forumakers.com

Til Toppen Go down

Ønsker å skafe jacko i framtida Empty Re: Ønsker å skafe jacko i framtida

Poste by Maria Man 16 Feb - 8:29

Dersom en "brukt-fugl" biter etter eierene så kan det være noe så enkelt som at de er redd fuglen, og fuglen sjefer. Det kan jo bli et problem for kjøper.. Men de fatter det nokså fort egentlig, dersom man er konsekvent og bestemt og ikke redd. Om en fugl angriper og biter til blods, så er det ikke fult så lett å ikke være redd.. Men en fugl som biter og er en jævel fugl hos en eier, kan være helt anderledes hos en annen.

Finn, dyrenett og papegoye.no er nok de plassene du finner mest annonser på jacoer.. På Papegoye.no finner du også MASSE info om dem. Dersom du finner en fugl du føler kan være fuglen for deg, så ville jeg anbefalt deg å tatt et besøk før du bestemmer deg. Disse jacoene er sære fugler, og veldig forskjellige!
Maria
Maria
Pjatten overlever ikke uten meg.
Pjatten overlever ikke uten meg.

Female
Antall Innlegg : 1637
Age : 37
Bosted : Lillesand
Registration date : 03.02.2008

http://mariaszoo.page.tl/

Til Toppen Go down

Ønsker å skafe jacko i framtida Empty Re: Ønsker å skafe jacko i framtida

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet