Her er stedet å diskutere alt og ingenting.
+10
Emma-Louise
Liz H
Arne
KP
Adi
Magnus'n
Maria
Elin
Odd Espen
Gry
14 posters
Side 26 av 40
Side 26 av 40 • 1 ... 14 ... 25, 26, 27 ... 33 ... 40
Re: Her er stedet å diskutere alt og ingenting.
Vet a søren hva jeg kommer til å drømme om jeg, men jeg vet at i natt kommer jeg til å sovne som en stein. Skal forsøke å holde meg oppe litt til tenker jeg.
Aah! Da kan jeg og sove bra hehe...Gry skrev:Har slettet innleggene ang konkurransen. Vil bare oppfordre dere til å følge med på NA, jeg skal snart arrangere en konkurranse der, og håper alle her blir med. Mer info kommer snart.
Gry, hva heter det testsettet dere har? Og hva inneholder det(gh, ph, no2, osv)?
Det så så enkelt og greit ut...
Det er nesten flaut å si det, men jeg har faktisk fortsatt ikke noe som helst vann-tester Kun noen strips, men de aner jeg ikke hvor er, for de funka jo ikke så bra
Det så så enkelt og greit ut...
Det er nesten flaut å si det, men jeg har faktisk fortsatt ikke noe som helst vann-tester Kun noen strips, men de aner jeg ikke hvor er, for de funka jo ikke så bra
For å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg synes det er nødvendig med dyre test sett når man har forstått det med vannbytter, nitrat, nitritt, avfall, foring osv.
Dersom man er flink til ikke å overfore, overfylle karene med fisk, og tar regelmessige gode vannbytter er som regel vannet helt ok, og man ser jo veldig raskt på fiskene dersom det er noe som er galt. De puster og peser med en gang det så vidt er antydning til nitritt i vannet hos meg, da gidder jeg ikke teste vannet for å få det bekreftet Jeg bare bytter litt vann et par dager, og så er det bra igjen.
Men, om du nå vil ha testsett allikevel, så er det vi har nå Sera sitt. Jeg liker godt Tetra sitt sett, men det er smak og behag. Det inneholder test for pH, KH, GH, nitrit (NO2) og CO2.
Dersom man er flink til ikke å overfore, overfylle karene med fisk, og tar regelmessige gode vannbytter er som regel vannet helt ok, og man ser jo veldig raskt på fiskene dersom det er noe som er galt. De puster og peser med en gang det så vidt er antydning til nitritt i vannet hos meg, da gidder jeg ikke teste vannet for å få det bekreftet Jeg bare bytter litt vann et par dager, og så er det bra igjen.
Men, om du nå vil ha testsett allikevel, så er det vi har nå Sera sitt. Jeg liker godt Tetra sitt sett, men det er smak og behag. Det inneholder test for pH, KH, GH, nitrit (NO2) og CO2.
Ok, men det er det jeg har holdt meg til og Så jeg fortsetter med det litt til jeg... Hehe, men jeg fant ut at Tetra sitt så best ut jeg og De var ikke så alt for dyre heller.
Ikke det at jeg har regelmessige vannbytter... Bytter vann av og til når jeg syns det passer, eller ser ut som det trengs Litt her og litt der
Ikke det at jeg har regelmessige vannbytter... Bytter vann av og til når jeg syns det passer, eller ser ut som det trengs Litt her og litt der
Drittvær - jeg skulle besøke bestemor på sykehuset i dag. Fra å være helt ok føre hos oss, ble det så ille på Moen at jeg måtte sette fra meg bilen og kjøre hjem med min søster som hadde vinterdekk. Sånn går det når man er for kjapp til å legge om dekk. Og selvsagt ligger mobilen igjen i bilen. Det er iallefall ikke min feil, det er værets! Og varmepumpa pumper ikke, det er og værets feil synes jeg.
Anette
Anette
AnetteM- Steingal pjattoman.
-
Antall Innlegg : 617
Jobb/hobbier : Eier/daglig leder i barnehage. Spiller innebandy. Sitter på hest en sjelden gang.
Humor : Ja
Registration date : 16.03.2008
Gry skrev:De er svindyre inn, så de blir nok liggende på ca 200 pr stk. Dette er xl fisk, så det er bare å tilsette vann, så har vi yngler. PS. det er kun bestilt veldig få siden dette er en dyr fisk, men er interessen stor nok, blir det bestilt mange neste gang. Tviler i grunn på at det blir noen igjen når jeg og Elin har fått de vi skal haKP skrev:Gry skrev:De fleste av dem han la inn bilder på her, samt en hel del til. Masse gøy. Jeg skal ha adolfoi, wernerii og goby i alle fall.
Hva er ca prisen for adolfoi?
Da får dere skaffe meg noen yngler da?
200 pr stk, det er jo ganske voksent altså...
KP- Viderekommen pjatter
-
Antall Innlegg : 268
Registration date : 22.02.2008
Adolfoiene er fine! Hvor store blir de? Hva krever de av vanntemp og ph? Hva med strøm? Jeg fant bare disse opplysningene på tysk, og tysken min er litt rusten.
Anette
Anette
-
Jobb/hobbier : Eier/daglig leder i barnehage. Spiller innebandy. Sitter på hest en sjelden gang.
Jeg fant det nå - ikke rart det ikke kommer opp så mange svar på søket når jeg har en skrivefeil der, kanskje:)
-
Her står det om C.Adolfoi http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5258
AnetteM skrev:Gry, du som jobber i dyrebutikk og sånn vet sikkert dette: Er alle ferskvannsreker fra Asia, untatt gabonreke?
Anette
Reker kommer fra alle verdensdeler. Mange av de artene i butikken kommer fra asia, og mange av dem er avls varianter.
Bare i Norge finnes det over 200 arter reker. Nesten alle av de er saltvanns arter, men det finnes og to ferskvannsarter og en brakkvannsart. Ferskvannsartene er en som kalles mysis og er en liten rekelignende art som finnes i flere vann på østlandet. Det finnes og en art på dypt vann i Mjøsa som man kun har oppservert noen få ganger ved legging av en rørledning. Vi har og en sjelden brakkvannsart ikke langt fra oss. Den lever i Krokvågkilen ute ved Dybvåg. Odd Espen og jeg har vært der og fanget tidligere. Der er det riklige mengder av den. Ser nesten helt lik ut som vanlige strandreker, men skiller seg ved at den har litt andre tagger på rostumet. Rostumet er det lange spydet den har i panna. Det er små blå ringer rundt beina på den.
Jeg har syv arter reker og skal prøve og fange noen i Mexico om tre uker. Vet det finnes reker der, for det har blitt fanget der før av han jeg skal reise med Thomas Aarud.
Takk for svar Roy! Jeg visste jo det fantes ferskvannsreker andre steder, det jeg egentlig mente å si var: Er alle reker som er i salg fra Asia? Men jeg visste ikke at vi hadde sjeldne reker i nærheten av oss, og ikke visste jeg om Mjøsa -reka heller. Blir spennende om du finner noen Mexico-reker da. Hva slags reker har du selv?
Anette
Anette
-
AnetteM skrev:Takk for svar Roy! Jeg visste jo det fantes ferskvannsreker andre steder, det jeg egentlig mente å si var: Er alle reker som er i salg fra Asia? Men jeg visste ikke at vi hadde sjeldne reker i nærheten av oss, og ikke visste jeg om Mjøsa -reka heller. Blir spennende om du finner noen Mexico-reker da. Hva slags reker har du selv?
Anette
Jeg har :
Amano reker
Krystall reker
Kirsebær reker
Orange reker
Blå reker (er mest grønne)
Indiske klo reker
Klo reker ukjent art (Jeg er antagelig den eneste i Norge som har den arten)
Men nå til sommeren blir det flere norske arter reker på meg. Forhåpentligvis Mysis og brakkvannsreka pluss mange arter saltvannsreker.
De fleste reker i vanlig salg er fra Asia ja, men og noen afrikanske arter.
Ja, alt er egentlig værets feil, når det er så dårlig vær Det er værets feil at Rosso vil ut og inn hele tiden! Han er veldig glad i sånn her vær, men kunne gjerne hatt med noen av oss ut, noe han bare kan drømme om, så han går ut og blir der i 5-10 min og vil inn igjen, så ut og inn, og enda en gangAnetteM skrev:Drittvær - jeg skulle besøke bestemor på sykehuset i dag. Fra å være helt ok føre hos oss, ble det så ille på Moen at jeg måtte sette fra meg bilen og kjøre hjem med min søster som hadde vinterdekk. Sånn går det når man er for kjapp til å legge om dekk. Og selvsagt ligger mobilen igjen i bilen. Det er iallefall ikke min feil, det er værets! Og varmepumpa pumper ikke, det er og værets feil synes jeg.
Anette
Bedre når det er så fint vær at han bare kan ligge ute og slappe av, eller når det regner og er så uvær at han bare kan ligge inne og slappe av
Mens det er rekesnakk -Hvordan er viftereke å ha i selskapskar? Husker jo at Håvard sa de var veldig fredlige osv, men de vil ikke bli plaga eller noe? Syns det hadde vart kult med 2-3 sånne
Da må jeg se litt nøyere på rekene neste gang jeg titter på akvariumet ditt, Roy. Hvilke av rekene dine er din personlige yndling? Jeg vurderer å kjøpe noen gartnere til java-mosa mi. Må bare tenke litt først:). Hvilke akvarier har du dine i? Bare for seg selv, eller?
Espen - jeg sitter inne og slapper av nå - jeg synes dette været her er enda bedre grunn til det enn litt regn:)
Anette.
Espen - jeg sitter inne og slapper av nå - jeg synes dette været her er enda bedre grunn til det enn litt regn:)
Anette.
-
Odd Espen vifte reker er fredlige og plager ingen andre. jeg hadde flere stykker i Malawi karet mitt.
Anette jeg har rekene i egne arts akvarier. Reker er så små og blir fort middag til sultne fisk. Personlig synes jeg krystall rekene er fineste av de jeg har. Har hundrevis av dem nå. Startet med 15 stykker.
Anette jeg har rekene i egne arts akvarier. Reker er så små og blir fort middag til sultne fisk. Personlig synes jeg krystall rekene er fineste av de jeg har. Har hundrevis av dem nå. Startet med 15 stykker.
Roy - scalarene dine går vel godt sammen med reker? Men rekene går kanskje ikke så godt sammen med dem:). Jeg har ett prøveprosjekt med fire viftereker sammen med ett dverggurami par i ett akvarie nå - jeg fikk så mange forskjellige svar på hvordan det ville gå at jeg fant ut jeg bare måtte prøve det ut selv for å finne ut av det. Så langt viser dvergguramiene null interesse for rekene.
Og mens jeg snakker om det karet - hvordan regner man ut litervolum på ett sekskantet akvarium? Jeg trodde jeg kunne det, men fikk helt på trynet svar på mitt regnestykke Jeg fikk beskjed om at det var 60 liter da jeg kjøpte det (brukt), men så ser jeg at ett kar med mindre mål enn mitt (43/45cm)
inneholder 76 liter, så hvor stort er mitt? Målene på mitt er 39/54. Hvor langt må det være mellom flyteplanter og dekkglass? Har foreløpig ikke glasset på, bare lystoppen, da jeg synes det var så knapt mellom glass og planter.
På forhånd takk for hjelp.
Anette
Og mens jeg snakker om det karet - hvordan regner man ut litervolum på ett sekskantet akvarium? Jeg trodde jeg kunne det, men fikk helt på trynet svar på mitt regnestykke Jeg fikk beskjed om at det var 60 liter da jeg kjøpte det (brukt), men så ser jeg at ett kar med mindre mål enn mitt (43/45cm)
inneholder 76 liter, så hvor stort er mitt? Målene på mitt er 39/54. Hvor langt må det være mellom flyteplanter og dekkglass? Har foreløpig ikke glasset på, bare lystoppen, da jeg synes det var så knapt mellom glass og planter.
På forhånd takk for hjelp.
Anette
-
Ooo, det var bra Da bestiller jeg de samtidig med krabbene! Hehe...Roy Fredrik skrev:Odd Espen vifte reker er fredlige og plager ingen andre. jeg hadde flere stykker i Malawi karet mitt.
Side 26 av 40 • 1 ... 14 ... 25, 26, 27 ... 33 ... 40
Side 26 av 40