Pjatten
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Her er stedet å diskutere alt og ingenting.

+10
Emma-Louise
Liz H
Arne
KP
Adi
Magnus'n
Maria
Elin
Odd Espen
Gry
14 posters

Side 27 av 40 Previous  1 ... 15 ... 26, 27, 28 ... 33 ... 40  Next

Go down

Her er stedet å diskutere alt og ingenting. - Page 27 Empty Re: Her er stedet å diskutere alt og ingenting.

Poste by AnetteM Tor 20 Mar - 15:56

Viftereker, tar de bare alger som er i vannet, eller beiter de også?

Anette
AnetteM
AnetteM
Steingal pjattoman.
Steingal pjattoman.

Female
Antall Innlegg : 617
Jobb/hobbier : Eier/daglig leder i barnehage. Spiller innebandy. Sitter på hest en sjelden gang.
Humor : Ja
Registration date : 16.03.2008

Til Toppen Go down

Her er stedet å diskutere alt og ingenting. - Page 27 Empty Re: Her er stedet å diskutere alt og ingenting.

Poste by Maria Tor 20 Mar - 16:10

AnetteM skrev:Viftereker, tar de bare alger som er i vannet, eller beiter de også?

Anette

vifterekene samler opp partikkler i vannet med "viftene" sine.. Mener å ha lest at de ofte stiller seg opp forran utblåset for å fange opp stæsj de spiser.. Smile
Maria
Maria
Pjatten overlever ikke uten meg.

Female
Antall Innlegg : 1637
Registration date : 03.02.2008

http://mariaszoo.page.tl/

Til Toppen Go down

Poste by Maria Fre 21 Mar - 4:02

Jaja.. så ble det snø mengder i år og...... Rolling Eyes

De stakkars påskeliljene mine er nedsnødd.. Ser ikke at de står der en gang under snøen.. Det er 15-20 cm nå, og det laver fremdeles godt ned...
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Roy Fredrik Fre 21 Mar - 4:27

AnetteM skrev:Roy - scalarene dine går vel godt sammen med reker? Men rekene går kanskje ikke så godt sammen med dem:). Jeg har ett prøveprosjekt med fire viftereker sammen med ett dverggurami par i ett akvarie nå - jeg fikk så mange forskjellige svar på hvordan det ville gå at jeg fant ut jeg bare måtte prøve det ut selv for å finne ut av det. Så langt viser dvergguramiene null interesse for rekene.

Og mens jeg snakker om det karet - hvordan regner man ut litervolum på ett sekskantet akvarium? Jeg trodde jeg kunne det, men fikk helt på trynet svar på mitt regnestykke Embarassed Jeg fikk beskjed om at det var 60 liter da jeg kjøpte det (brukt), men så ser jeg at ett kar med mindre mål enn mitt (43/45cm)
inneholder 76 liter, så hvor stort er mitt? Målene på mitt er 39/54. Hvor langt må det være mellom flyteplanter og dekkglass? Har foreløpig ikke glasset på, bare lystoppen, da jeg synes det var så knapt mellom glass og planter.

På forhånd takk for hjelp.

Anette

Viftereker går helt fint sammen med dverg guramier. De sitter ofte der det er mye strøm og fanger opp partikler i vannet. Men de jeg hadde spiste og ting de fant rundt forbi. Kommer vel ann på hvor mye svevende partikler det er i vannet.

For og regne volumet på ett sekskant akvarie, er det letteste og gjøre det i flere ettapper. Se akvarie fra oversiden. Regn først ut volumet av firkanten i midten. Lengde x bredde x høyde i cm. Deretter beregner du voulmet av trekantene på siden av firkanten. (Lengde x bredde x høyde)/2 og siden det er to trekanter må du også gange det med 2. Legg volumet av trekantene til volumet av firkanten. tallene du har fått hvis du bruker cm i regnestykkene deler du på 1000. da får du eksakt hvor mange liter det blir.
Roy Fredrik
Roy Fredrik
God bidragsyter
God bidragsyter

Male
Antall Innlegg : 331
Jobb/hobbier : Rocket man, akvarier
Registration date : 18.02.2008

http://www.risorakvarieklubb.org

Til Toppen Go down

Poste by AnetteM Fre 21 Mar - 5:00

Takk for hjelpa, Roy. Du har skjulte talenter:). Jeg forsøkte å regne ut volum ved å regne ut toppflata som en sirkel, men det ble helt feil. Mye mer logisk å gjøre det slik du beskrev. Jeg kom til 78 liter. Tror det skal være god plass til ett dverggurami par og fire viftereker da:).

Anette
AnetteM
AnetteM
Steingal pjattoman.
Steingal pjattoman.

Female
Jobb/hobbier : Eier/daglig leder i barnehage. Spiller innebandy. Sitter på hest en sjelden gang.

Til Toppen Go down

Poste by Elin Fre 21 Mar - 6:15

Utrolig hvor panikk en kan få over ett strømbrudd! Varte i hele 12 minutter, men skrekken tok meg. Så for meg død og fordervelse i kara jeg Suspect Off ja ja går vel som regel greit med litt vannbytte. Rart hvor mye en trenger strøm til... Tenkte jeg skulle lage litt kaffe og lese ei bok mens det lange strømbruddet var, men kaffetrakteren går jo på strøm og jeg har ikke sånn gammeldags kaffekjele. Boka var jo en grei plan da. Kan hende jeg setter meg å leser den uansett. Kanskje leselysten kommer tilbake. Den forsvant engang i fjor og jeg er egentlig slik at jeg leser alt jeg kommer over.

Snø snø snø Evil or Very Mad Litt koselig med fyr i peisen og ut på tur i arbeidsfolkets bunad, men jeg trodde virkelig våren var kommet Neutral
Elin
Elin
Moderator
Moderator

Female
Antall Innlegg : 1985
Humor : Ja noen ganger bobler det til og med over

http://www.elinszoo.com

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 6:28

Elin skrev:Utrolig hvor panikk en kan få over ett strømbrudd! Varte i hele 12 minutter, men skrekken tok meg. Så for meg død og fordervelse i kara jeg Suspect kaffetrakteren går jo på strøm og jeg har ikke sånn gammeldags kaffekjele.
Ja, jeg halvsov mens strømmen var borte, men våkna av stillheten! Ingen pumpedur! Shocked Men den kom raskt etter, så jeg sovna igjen Wink
Det med kaffekjelen, kan jeg spør hvordan du skulle koke kaffen uten komfyr? Laughing
Elin skrev:Snø snø snø Evil or Very Mad Litt koselig med fyr i peisen og ut på tur i arbeidsfolkets bunad, men jeg trodde virkelig våren var kommet Neutral
Snø er kjempe ille! Mad Jeg var helt sikker på at våren var jeg, men når jeg ser ut nå er jeg ikke sikker lengere Neutral Har lukket alle gardiner da, så jeg ikke ser så mye ut Very Happy
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male
Antall Innlegg : 2059
Humor : Hmm...

https://pjatten.forumakers.com/

Til Toppen Go down

Poste by Elin Fre 21 Mar - 6:30

Vedovn! Kan koke masse på den Razz
Elin
Elin
Moderator
Moderator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 8:08

Elin skrev:Vedovn! Kan koke masse på den Razz
Aah, så klart! Razz
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 8:36

Nå skal jeg tydligvis prøve meg på neontetra-oppdrett... Sølvi så en klinkekule-dame, så nå har ho stressa meg rundt så vi har ordna en 10liter med klinkekuler i bunn, så de kan legge egg. Og nå står ho å fanger hoa og noen til, jeg aner jo ikke noe om oppdrett på de, så vi tar bare 2 hanner Rolling Eyes Jeg har ikke så store forventninger egentlig Laughing Men siden jeg alikavel skal kvitte meg med de etterhvert, så skader det vel ikke å prøve Laughing
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by AnetteM Fre 21 Mar - 10:50

Du har vel ikke bestilt denne inn i butikken, Arne:
Her er stedet å diskutere alt og ingenting. - Page 27 Microrasbora%20sp.%20Galaxy

Anette
AnetteM
AnetteM
Steingal pjattoman.
Steingal pjattoman.

Female

Til Toppen Go down

Poste by Gry Fre 21 Mar - 10:57

Er ikke det micro rasbora galaxy da? Den har de allerede inne. Vi har og en gjeng av dem, og har akkurat fått et nytt kull med yngler. Smile
Gry
Gry
Administrator
Administrator

Female
Antall Innlegg : 3587
Jobb/hobbier : Sykepleier som liker Akvarier, fotografering, data.
Humor : Ironisk, tørr, totalt håpløs
Registration date : 02.02.2008

https://pjatten.forumakers.com

Til Toppen Go down

Poste by AnetteM Fre 21 Mar - 11:46

Stemmer, Gry. Jeg har jo satt opp ett lite Asia kar, og der kunne den passe fint, synes jeg. Hvor store blir de? Noe spesielt man må tenke på? Hva slags kar yngler de i hos dere? Hvor mange bør man ha?

Anette
AnetteM
AnetteM
Steingal pjattoman.
Steingal pjattoman.

Female

Til Toppen Go down

Poste by Elin Fre 21 Mar - 12:26

Disse fiskene er ikke store og de gjemmer seg godt... På størrelse med neontetra tenker jeg. Har noen som jeg ser hver kveld da de dukker frem fra javamosen. De legger egg hele tiden og eter ikke mye av eggene om de har nok javamose. Jeg har tatt ut yngelen når de dukker frem for foreldrene er ramme til å ete dem. Mine går i en 19 liter de deler med noen kirsebærreker og en svær haug javamose. De trivest best om de er over 10 er min erfaring. Nå har jeg bare 4 i 19 literen.
Elin
Elin
Moderator
Moderator

Female

Til Toppen Go down

Poste by Maria Fre 21 Mar - 12:45

Er det ikke utrolig?! Jeg har fremdeles internett!!!! Shocked

Jeg har no egentlig nettopp våknet, og ble litt overrasket hvor mye det har snødd den lille timen jeg har sovet..

Litt koslig da.. Siden jeg har forbud mot å måke snø.. :p
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 12:50

Jeg har 2, en av hvert kjønn, Galaxy i 40 litern sammen med rekene... Håpa på at de skulle bli fler, men den mosen oppi der er ikke helt stabil Razz Tror jeg må ha en rot å feste den på, for den vil ikke feste seg på steinene oppi der Neutral
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 13:35

Jeg må bytte ut lyset på min 180liter, da det ikke er helt i orden... Det er en sånn ting man skal skru på enden av lysrøret for at det ikke skal komme inn fukt, men der jeg skal skru den på har knekt, og for å fikse det må jeg kjøpe nytt armatur eller fjerne de gamle lysholderene og sette inn nye, så jeg valgte å sette inn nye, siden det koster ca det samme, og jeg kan velge hvordan lysrør jeg skal ha. Wink Så i den grunn så skal jeg kjøpe meg T5, isteden for T8 Smile
Men jeg aner jo ikke hva som er bra og ikke bra av lysrør Neutral Så hva syns dere om handlelista mi, riktige lysrør? Lysrørsettet er riktig, siden det er det han brukte, han som jeg følger "oppskriften" til Wink Også tror jeg han bruker disse lysrøra, men hvordan vet jeg hvilke som er best? Shocked
Her er stedet å diskutere alt og ingenting. - Page 27 Handleliste
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by AnetteM Fre 21 Mar - 13:57

Takk for hjelpa så langt. Hm.. jeg tenkte de skulle gå i 80 literen sammen med dvergurami paret og fire viftereker. Har ikke javamose oppi der, men det kan sikkert ordnes. Jeg har "gress" på bunnen, da. Skulle være plass til ti i den tanken... Men er de dritdyre?

Espen - jeg har ikke greie på lys, men til den prisen der kunne jeg fått noen fine sko What a Face . Er spent på hva andre svarer deg her, kan jo hende jeg slumser til å lære noe Surprised .

Noen som har noen gode ideer på hvordan jeg skal få en volvo v70 med sommerdekk som står fast foran en butikk oppe på Moen hjem før vårløsninga? Skulle gjerne hatt en bil når jeg skal til spesialist med ungene i Arendal onsdag...

Maria: Jeg synes ikke snøen var noe koselig denne gangen, skapte en haug med problemer for meg. Men er litt godt å høre at andre nyter den, så kan jeg kanskje lure meg selv til å tro den er koselig jeg og Surprised

Anette
AnetteM
AnetteM
Steingal pjattoman.
Steingal pjattoman.

Female

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 14:29

AnetteM skrev:Espen - jeg har ikke greie på lys, men til den prisen der kunne jeg fått noen fine sko What a Face . Er spent på hva andre svarer deg her, kan jo hende jeg slumser til å lære noe Surprised .
Hehe, men jeg fåretrekker fint lys isteden for fine sko jeg da Wink Jeg bruker ikke sko når jeg sitter på rommet mitt og ser på akvariene mine!
Ja, jeg er og spent på hva de svarer, for jeg trenger og å lære no Smile Men grunnen til at jeg går for T5 lys, er fordi de skal visst gi 50%mer lys enn vanlig T8! Og det hjelper en del når jeg er så glad i planter som jeg er Very Happy

Slenger på et spørsmål til ang lysene, syns dere jeg burde kjøpe med reflektorer? Ser liksom for meg at 50% mer lys enn det jeg har nå skal skjære meg i øynene hver gang jeg åpner lokket på karet pale
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Her er stedet å diskutere alt og ingenting. - Page 27 Empty Kansje

Poste by Maria Fre 21 Mar - 15:08

Du vil kansje få litt problemer med alger med det powerglo røret.. Kelvinen er for høy for at planter klarer å absobere lyset på riktig måte. Lyset git fin farge i vannet, men du kan få problemer med det.. Etter hva jeg har forstått..
Maria
Maria

Female

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 16:43

Har Gry vært uten strøm i dag eller? Shocked
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by AnetteM Fre 21 Mar - 16:58

Hun hadde syke barn i går - det kan være ganske krevende det. Kanskje hun har blitt smittet selv og? Eller så er hun bare ute og nyter det fine påskeværet med ski og solbriller.

Anette
AnetteM
AnetteM
Steingal pjattoman.
Steingal pjattoman.

Female

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Fre 21 Mar - 17:01

AnetteM skrev:Hun hadde syke barn i går - det kan være ganske krevende det. Kanskje hun har blitt smittet selv og? Eller så er hun bare ute og nyter det fine påskeværet med ski og solbriller.

Anette
Jeg heller mer mt sykdom enn ski og solbriller altså... Jeg ser ikke for meg Gry og Arne som ski-folk, ikke vondt ment Laughing
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Lør 22 Mar - 6:00

Argh! Liker ikke denne tiden på året når hele familien skal sitte ute på verandaen i sola og gå ut og inn på rommet mitt! Evil or Very Mad De har ikke lært seg hvordan man lukker en dør, så den står åpen hele tiden, noe som resulterer til at rommet mitt blir iskaldt! Neutral Også går de ut og inn med sko på, så det kommer vann over hele gulvet mitt, og jeg som går inne på sokkene blir blaut og enda kaldere No Men er fint da, sola er kjempe varm selv om lufta er iskald...
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by Odd Espen Lør 22 Mar - 8:27

Pappa skal grille i dag Laughing
Her er stedet å diskutere alt og ingenting. - Page 27 Fisk021-1
Odd Espen
Odd Espen
Moderator
Moderator

Male

Til Toppen Go down

Poste by Sponsored content

Sponsored content

Til Toppen Go down

Side 27 av 40 Previous  1 ... 15 ... 26, 27, 28 ... 33 ... 40  Next

Til Toppen

- Similar topics