Her er stedet å diskutere alt og ingenting.
+13
Adi
Emma-Louise
Selveste Preben
Birger
Stian og carina
Arne
MalinFP
Johan
Elin
Maria
Odd Espen
bianca88
Gry
17 posters
Side 17 av 40
Side 17 av 40 • 1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 28 ... 40
Re: Her er stedet å diskutere alt og ingenting.
JEg kom åver en massedød i L-204 karet mitt i dag jeg:(
Skjønner ikke hva som har skjedd men det er sykdom der
6stk av 8 døde!!!!!
Og der tapte jeg penger...brukte 2400kr på de mallene
6stk av 8 døde!!!!!
Adi- Nybegynner
-
Antall Innlegg : 41
Jobb/hobbier : Akvariene mine er min Hobby
Registration date : 12.02.2008
Adi skrev:JEg kom åver en massedød i L-204 karet mitt i dag jeg:(
6stk av 8 døde!!!!!
Har du andre fisk der da? Og hvorfor tror du det er en sykdom? Altså, tegn?
Nå spredte du ikke glede. Nå måtte jeg nesten moderere deg. tenk å påpeke feil hos meg, og late som om du driter deg selv ut! UhørtElin skrev:Takk guru Gry. Også for at du skrev det to ganger slik at det kanskje synker inn. Jeg er treg
Åh,nei!!!Adi skrev:JEg kom åver en massedød i L-204 karet mitt i dag jeg:(
6stk av 8 døde!!!!!
Som Maria spør om. Hvorfor tror du det er sykdom? Hvor kjøpte du dem? Var karet innkjørt når du hadde dem i, eller er det nitritten som har tatt dem?
Hehe jeg er moden for å bli moderert rett til sengs! Skal tenke hardt over at jeg våget meg ut på tynn is ved å påpeke dobbelpostingen. Rett i skammekroken..eller senga
Maria skrev:Adi skrev:JEg kom åver en massedød i L-204 karet mitt i dag jeg:(
6stk av 8 døde!!!!!
Ingen andre fisk...Først ble de "pjuskette" så fikk de åpne sår, så begynte de å bli "gule" så dør de. en etter en har dette skjedd.
Når jeg ser at en bygynner sån tar jeg den i et eget kar. så dør den(noen har dødd i karet men ghar tatt de ut med en gang)
KAret har vært åppe i noen mnd, fisken har jeg kjøpt fra min far. ingen nitrit
Adi- Nybegynner
-
Adi skrev:Maria skrev:Adi skrev:JEg kom åver en massedød i L-204 karet mitt i dag jeg:(
6stk av 8 døde!!!!!
Ingen andre fisk...Først ble de "pjuskette" så fikk de åpne sår, så begynte de å bli "gule" så dør de. en etter en har dette skjedd.
Når jeg ser at en bygynner sån tar jeg den i et eget kar. så dør den(noen har dødd i karet men ghar tatt de ut med en gang)
KAret har vært åppe i noen mnd, fisken har jeg kjøpt fra min far. ingen nitrit
Åpene sår.. Høres ikke bra ut.. Kansje de har brent seg på varmekolben? rart at det skulle skje med så mange.. når begynte det da?
Det begynte får noen få dager siden...nå som jeg leita godt i karet(masse røtter) så så jeg bare en som lever!!
MEn den er helt frisk! kan det være en hel hau med gutter som har kampa om denne ene jenta?
MEn den er helt frisk! kan det være en hel hau med gutter som har kampa om denne ene jenta?
Adi- Nybegynner
-
Adi skrev:Det begynte får noen få dager siden...nå som jeg leita godt i karet(masse røtter) så så jeg bare en som lever!!
Etter som jeg har forstått så sloss dem ikke slik. Hannene ligger egentlig bare å gjør seg til i hula.. Hvor store er dem?
Har det vært andre ting? Hva mener du med pjuskete? Hvordan er fargene dems? appetitt?
Maria skrev:Adi skrev:Det begynte får noen få dager siden...nå som jeg leita godt i karet(masse røtter) så så jeg bare en som lever!!
Etter som jeg har forstått så sloss dem ikke slik. Hannene ligger egentlig bare å gjør seg til i hula.. Hvor store er dem?
Har det vært andre ting? Hva mener du med pjuskete? Hvordan er fargene dems? appetitt?
Fargene var fine før de dør:(
Apetitten var også god...mine var 6-9cm(øyemål)
Finnene var skadet(det mener jeg med pjuskette)
Adi- Nybegynner
-
Adi skrev:Maria skrev:Adi skrev:Det begynte får noen få dager siden...nå som jeg leita godt i karet(masse røtter) så så jeg bare en som lever!!
Fargene var fine før de dør:(
Apetitten var også god...mine var 6-9cm(øyemål)
Finnene var skadet(det mener jeg med pjuskette)
Vel, etter lesing om sykdom på akvaforum så er "Fisketuberkolose" det eneste som jeg kan se kan gi fisken åpene sår, samt frynsete finner.. men tør ikke påstå at det er dette da selvsagt.. Jeg aner ikke hva som kan være galt..
MEn det som er rart er at det er en fsik igjenn som ikke har noe tegn til sykdom...og den har go apetitt og gode farger
Adi- Nybegynner
-
Fysj! Har du kastet alle, eller har du anledning til å ta bilde av en av dem, og legge inn på NA? Der er det mange som kan masse om sykdom.
Alle er kaster(de døde) ville ikke risikere smitsom het fra de døde...
Adi- Nybegynner
-
Adi skrev:Alle er kaster(de døde) ville ikke risikere smitsom het fra de døde...
Vist fisk dør med sår og andre ting så bør man finne ut hva som har skjedd, hvorfor dør dem.. Alltid greit å ta bilder av fisken og av slike ting som sårene.. Da kan man som oftes få mer hjelp og konkrete svar om hva som er galt. Du får huske på det dersom noe annet skulle få noe slikt eller annet..
Er jeg blind eller mangler denne delen hvor vi skulle diskutere akvaristikk? Var ikke det en egen tråd?
Kjempesynd med mallene dine Adrian. Føler meg deg Kan du ha fått noe i karet som ikke skulle vært der? Såpe fra hendene? Har mor vaska ruta med JIF? Har noen satt ett glass med brus på lystoppen som har kanta i akvarie? Bare undrer slik at du muligens kan finne ut hva som har skjedd, slik at det ikke skjer igjen.. Er jo "lettere" å gjøre noe med slikt enn med fæle sykdommer. Kan mallene ha skadet seg på interiøret? Skarpe lavasten osv?
Har du lagt ut tråd på NA eller akvaforum? Kanskje du kan få noen skikkelige råd der slik at du kan engang få deg noen nye og ikke opplever slikt igjen. Ett råd er da å legge ut all informasjon i innlegget:
1. Størrelse på akvariet.
2. Hva slags filterløsning du har. Gjerne også hva slags bunnlag, varmekoble osv du har
3. Hvor lenge karet har vært igang.
4. Hva slags vannbytte og "rengjørings" rutiner du har.
5. Hvor mange fisker og hvilke slag du har i karet.
6. Vannverdier: tempratur, ph, gh, kh, nitritt og nitrat. Her bør du også sjekke datoen på testene dine. Og ikke bruke strips for deres resultater kan være for unøyaktige.
7. Legg ut beskrivelse av utseende på fisken som dør. Spiste den? Svømte den normalt? Gikk den overens med de andre fiskene? Var den ute og viste seg? Farger på fisken? Alt som er unormalt bør skrives her.
8. Gi informasjon om hva nytt du har gjort. Nye planter? Nytt for? Bytta grus? Malt bakgrunn osv.
All informasjon du kommer med kan hjelpe. Jeg vet at dersom jeg har syke fisker som dør kan det f.eks spille en rolle at "jo plantene i karet ser ikke bra ut de heller". Hmm har de dødd pga. giftstoffer i vannet? Eller har de dødd og laget nitritt? Eller om du har lagt merke til at fisken har hvit avføring, er oppblåst, har forandra farge osv.
Langt innlegg dette.. Lykke til.
Kjempesynd med mallene dine Adrian. Føler meg deg Kan du ha fått noe i karet som ikke skulle vært der? Såpe fra hendene? Har mor vaska ruta med JIF? Har noen satt ett glass med brus på lystoppen som har kanta i akvarie? Bare undrer slik at du muligens kan finne ut hva som har skjedd, slik at det ikke skjer igjen.. Er jo "lettere" å gjøre noe med slikt enn med fæle sykdommer. Kan mallene ha skadet seg på interiøret? Skarpe lavasten osv?
Har du lagt ut tråd på NA eller akvaforum? Kanskje du kan få noen skikkelige råd der slik at du kan engang få deg noen nye og ikke opplever slikt igjen. Ett råd er da å legge ut all informasjon i innlegget:
1. Størrelse på akvariet.
2. Hva slags filterløsning du har. Gjerne også hva slags bunnlag, varmekoble osv du har
3. Hvor lenge karet har vært igang.
4. Hva slags vannbytte og "rengjørings" rutiner du har.
5. Hvor mange fisker og hvilke slag du har i karet.
6. Vannverdier: tempratur, ph, gh, kh, nitritt og nitrat. Her bør du også sjekke datoen på testene dine. Og ikke bruke strips for deres resultater kan være for unøyaktige.
7. Legg ut beskrivelse av utseende på fisken som dør. Spiste den? Svømte den normalt? Gikk den overens med de andre fiskene? Var den ute og viste seg? Farger på fisken? Alt som er unormalt bør skrives her.
8. Gi informasjon om hva nytt du har gjort. Nye planter? Nytt for? Bytta grus? Malt bakgrunn osv.
All informasjon du kommer med kan hjelpe. Jeg vet at dersom jeg har syke fisker som dør kan det f.eks spille en rolle at "jo plantene i karet ser ikke bra ut de heller". Hmm har de dødd pga. giftstoffer i vannet? Eller har de dødd og laget nitritt? Eller om du har lagt merke til at fisken har hvit avføring, er oppblåst, har forandra farge osv.
Langt innlegg dette.. Lykke til.
Får vel bare begynne etterpå da...
Adi- Nybegynner
-
Roy Fredrik skrev:Da er jeg og på Pjatten...
Har 100vis av barbatus til deg RF Men nå er di små, solgt noen dyrt vettu Haha
Birger- Viderekommen pjatter
-
Antall Innlegg : 170
Jobb/hobbier : Akvarier ,biler og kvinnfolk :-)
Humor : Eier ikke humor.
Registration date : 03.02.2008
Hihi, kjempebra bilde!!Roy Fredrik skrev:Da er jeg og på Pjatten...
Yeei.. i dag kom medlemskortet fra Risør akvarieklubb i posten!
Fant ut av at det var best å få fingeren ut nå.Maria skrev:Yeei.. i dag kom medlemskortet fra Risør akvarieklubb i posten!
Gry skrev:Fant ut av at det var best å få fingeren ut nå.Maria skrev:Yeei.. i dag kom medlemskortet fra Risør akvarieklubb i posten!
hehe.. Nå kan jeg flashe kort og få rabatter altså? :p Hvor gjelder det egentlig?
Side 17 av 40 • 1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 28 ... 40
Side 17 av 40